onsdag 21. januar 2009

Endringer kommer innenfra

Selvutvikling står på agendaen for tiden. I jula benyttet jeg anledningen til å lese en del videre i en bok i den sjangeren jeg har fått låne, med den relativt ubeskjedne tittelen "Ubegrenset Kraft". Boka er skrevet av en amerikaner ved navn Anthony Robbins, som er en over gjennomsnittet respektert mann i NLP-kretser. Robbins' liv og lære dreier seg primært om hvordan man kommuniserer med seg selv og hvordan den kommunikasjonen, enten den er bevisst eller ubevisst, bidrar til hvorvidt du får det du drømmer om her i livet.

Jeg kunne ha snakket i det vide og det brede om NLP (og det kommer jeg sikkert til å gjøre mye av fremover..), men foreløpig ville nok de av dere som kan noe som helst om det fra før avsløre meg som sjarlatan ganske raskt. Jeg har fortsatt veldig mye å lære. Det er mange bøker å lese på emnet, og mange mennesker å snakke med. I første omgang skal jeg lese ferdig den jeg allerede har begynt på før jeg leser første del en gang til.

Robbins handler mye (ikke helt ulikt en viss nyinsatt president..) om å gjøre endringer NÅ. En av bitene er å gjøre målene sine virkelig for seg selv, si dem høyt - si dem til andre. Dediker deg til det du vil oppnå!

Jeg har mange ting jeg vil få til, men nøyer meg med noen få av dem i første omgang:
1) Komme over frykten for å formulere målene mine og lese videre i boka.
2) Få kontroll over visse velkjente og ukonstruktive reaksjonsmønstre: sinne og tiltaksløshet.
3) Komme meg tidligere opp og spise mat om morgenen.
4) Lære meg å kommunisere med samme ro og overbevisning som Obama.

Noen mål mer ambisiøse enn andre, med andre ord. Og fler skal det bli fremover, tro meg.

Hvem her har erfaring med NLP? Jeg har lært meg å lytte til erfarne fjellfolk, så kom gjerne med tips og råd!

1 kommentar:

tanteMy sa...

Har du kikka på NLP-bøkene jeg lånte deg?