lørdag 17. januar 2009

Twitter, merkevarebygging og sosiale medier

Nå har jeg vært på Twitter er par måneder og er i ferd med å bli helt overbevist. Mikroblogging er genialt! Jeg må innrømme at jeg var rimelig skeptisk i starten, men all hypen på NRKbeta kombinert med at en venninne av meg (eller: en eks-kjæreste, faktisk) startet å bruke det ga meg et puff til å teste. De første ukene virket det litt tåpelig - jeg hadde tre venner, hvorav en oppdaterte og jeg fulgte et par medier jeg leste daglig uansett. Så oppdaget jeg journalistene, og begynte å følge blant andre Jan Omdahl i Dagbladet og Anders Brenna i Digi.no. Det åpnet dørene inn til en ny verden av linker til blogger og litt bortgjemte artikler og kronikker. Og i dag fant jeg ingen ringere enn Petter Stordalen.

Nå har vel mange litt av hvert de skulle ha sagt om Petter Stordalen, men jeg synes han er en spennende fyr. Han har en drive og en energi som er få forunt og han har utrettet enormt mye på næringsslivssida. Jeg skulle veldig gjerne visst hvordan han kommuniserer med seg selv, for der er det nok mye å lære. Nå som han dukket opp på Twitter oppdaget jeg jo samtidig at han hadde en personlig blogg på Home Invest. Det gjør meg glad å se hvordan enkelte bedriftsledere og andre prominente figurer tar i bruk de mulighetene internett har til å få ut et budskap og knytte seg nærmere kunder/fans og resten av verden generelt.

Barack Obama har også skjønt det, og skal begynne å bruke YouTube ukentlig når han blir president.

Et annet eksempel er jo forfatteren Neil Gaiman. Hans blogg er enormt populær, og han har sørget for at den feedes inn i de store bloggsamfunnene som f. eks. LiveJournal. Jeg har fulgt bloggen i flere år gjennom den feeden. I dag linket han til Last.fm-profilen sin i en Twitter-oppdatering, så mens jeg har skrevet dette innlegget har jeg sittet og hørt på musikken som ligger i biblioteket hans der.

Det geniale er at gjennom å benytte sosiale medier kan disse kjendisene knytte til seg kunder og fans på en helt annen måte enn de har hatt mulighet for tidligere. Gjennom små drypp hver eneste dag ender det med at vi til slutt føler at vi kjenner dem. At vi er kompiser, på et vis, selv om vi aldri har møtt dem. DA snakker vi om merkevarebygging, da.

Ingen kommentarer: