søndag 12. oktober 2008

Når løvet faller kommer bøkene til syne

I alle fall er det slik her i Drammen. Hvert år dukker det opp bøker i trærne litt ut på høsten, i forbindelse med Litteraturuka. Hvert år blir jeg like glad for dem. Og hvert år plukker jeg med meg en - og bare en - bok.

I år blir første år jeg er forberedt på at de kommer. Som regel glemmer jeg alt om litteraturuka fra år til år, men nå har den dukket opp mange nok ganger på rad til at det har begynt å sette seg fast i hodet mitt. Dessuten har jeg fått en påminner denne gangen: jeg var nemlig på biblioteket i går.

Alle andre bloggere som har interesse for litteratur og Drammen har vel skrevet seg ferdig om Drammensbiblioteket for månedsvis siden. Men det har seg slik at jeg er litt treg. Gårsdagens besøk var nemlig (pinlig nok..) mitt aller første det nye biblioteket. Og hvilket bibliotek det har blitt!

Min fem år gamle datter er allerede en dreven bruker, både gjennom barnehagen og sin mor, så hun ga meg en grundig omvisning. Primært i barneavdelingen, riktig nok, og da spesielt i utkledningshjørnet. Bøker er spennende, men prinsessekjoler og vampyrkapper har en magisk tiltrekningskraft på barn. Det svermet med unger der borte, og de koste seg villt alle sammen. En kamerat av meg som kom bort for å møte oss påpekte at det var samme taktikk som McDonald's bruker - lag et lekerom som barna trives i så de får et godt forhold til stedet fra de er små, og dermed kommer tilbake når de er voksne. Forhåpentligvis fungerer det like godt for biblioteket som det gjør for fastfood-kjeden.

Hel-automatisk er det også, både innlevering og låneregistrering var selvbetjent. Noe som appelerer til en teknologifreak som meg, og som forhåpentligvis også gjør at bibliotekarene kan bruke mer av tiden sin på å dele kunnskapen sin med brukerne.

Når jeg først var der skaffet jeg meg selvfølgelig et nytt lånekort, og tok med meg et par bøker. Det viste seg at jeg fortsatt var registrert fra mine yngre dager - og siste lån var i 2004. Det verste er at hvis jeg ikke husker helt feil så var det min daværende kjæreste som brukte kortet mitt den gangen. Det nye biblioteket har blitt såpass flott at jeg satser på at det ikke blir like mange år mellom hver gang jeg bruker det nye kortet. Jeg er litt nyfrelst her jeg sitter!

Det beste er jo at de ikke kun konsenterer seg om de gode gammeldagse bøkene. Jeg så på lydbøker (og de var det ganske mange av!), DVD'er, CD'er, til og med Xbox-spill! For ikke å snakke om arrangementene: høytlesning, forfatterbesøk, akkustiske konserter, foredrag, spillnatt med konkurranser i alt fra Guitar Hero til Fifa 08, filmvisninger, kunstutstillinger.. Ingen har lenger noen unnskyldning for å la være å benytte seg av biblioteket.

Jeg sier bare en ting: løp og kjøp! Eh.. Nei. Løp og lån!

Ingen kommentarer: